کاربرد های پلی اتیلن گلایکول در صنایع آرایشی بهداشتی

کاربردهای پلی اتیلن گلیکول در صنایع آرایشی بهداشتی

پلی اتیلن گلیکول ها می توانند در تهیه مواد آرایشی زیر به کار روند:

– کرم ها، لوسیون ها و لوسیون های صورت:

در کرم هایی که در طول زمان استفاده ممکن است خشک شوند، پلی اتیلن گلایکول باعث حفظ و تثبیت رطوبت در فرمولاسیون این کرم ها می شود و هم زمان سبب نرم شدن پوست نیز می شود. پس از استفاده از این کرم ها، حس مطبوع و خوبی بر روی پوست باقی می ماند و حس چسبندگی نیز ندارد.
در لوسیون ها و لوسیون های صورت، PEG به عنوان عامل پاک کننده (cleansing agent) عمل می کند. در لوسیون های after shave، پلی اتیلن گلایکول به عنوان روان کننده غیر چرب و تثبیت کننده عطر استفاده می شود. مناسب ترین نوع پلی اتیلن گلایکول، Polyethylene glycol 400 می باشد.

– دئودورانت، عطر و چسب های دفع حشرات:

PEG حامل ایده آل برای سدیم استئارات و سدیم آلومینیوم هیدروکسیل استات می باشند. برخلاف اتانول یا ایزوپروپانول فرار نیست و سبب می شود تا دئودورانت، عطر و چسب های دفع حشرات قابل کنترل باشند. مناسب ترین گریدها PEG-4 تا PEG-6 (Polyethylene glycol 200 USP تا Polyethylene glycol 600) هستند. پلی اتیلن گلایکول ثابت کرده است که بهترین solubilizer برای hexachlorophene، dimethyl phthalate، azulene، aluminium hydroxychloride می باشد.

– رژ لب:

پلی اتیلن گلیکول در رژ لب به عنوان solubilizer برای tetrabromofluorescein و مشتقاتش به کار می رود. انحلال پذیری PEG-8 (Polyethylene glycol 400) در حدود 10% است. از اضافه کردن زیاد PEG باید خودداری شود؛ زیرا به دلیل حل شوندگی خوب در آب، سبب پخش رنگ به اطراف می شود.

– خمیر دندان

از آنجا که PEG سمی و خورنده نیست، در ساخت و تهیه خمیر دندان استفاه می شود که کاربرد اصلی آن ها بهبود ثبات و پایداری خمیردندان در حین فرایند نگهداری است. بنابراین گلیسرول و سوربیتول هم می توانند جایگزین PEG در فرمولاسیون خمیردندان شوند. با افزایش جرم مولی، اندکی مزه تلخ ایجاد می شود که به کمک افزودنی های شیرین کننده قابل کنترل است. استفاده از Polyethylene glycol 200 تا Polyethylene glycol 2000 در تولید خمیردندان شفاف بسیار موفق بوده است. با استفاده از پلی اتیلن گلایکول می توان ضریب شکست مخلوط خمیردندان که حاوی مقدار زیادی سیلیسیک اسید است را طوری تنظیم کرد که شفافیت خوبی بدست آید.

– صابون، خمیر های تمیز کننده دست (hand-cleanings pastes) و detergent sticks

PEG-450 (Polyethylene glycol 20000) به طور خاص به عنوان عامل کمکی به آسیاب کردن صابون توالت استفاده می شود. این ماده نه تنها پلاستیکی شدن (plasticization) مکانیکی را تسهیل می کند، بلکه تیزی خطوط قالب گرفته شده را نیز بهبود می بخشد. پلی اتیلن گلیکول بوی عطر صابون را تثبیت می کند و از ترک خوردن و خراب شدن آن جلوگیری می کند. پلی اتیلن گلایکول مانع از خشک شدن خمیر های صابون نیز می شود. ژل های اصلاح بسیار نرم نیز از پلی اتیلن گلایکول تهیه می شوند. قالب های دترجنت بدون صابون (soap-free detergent blocks) با وجود PEG می توانند فشرده و قالب زده شوند. برای این کاربرد PEG-32 تا PEG-450 که جرم مولی برابر با 1500 تا 20000 دارند، مناسب هستند. میزان استحکام و انحلال پذیری در آب را می توان با افزودن مقدار کمی ستیل الکل تنظیم کرد.

-  روغن و فوم های حمام

در فرمولاسیون روغن های حمام از PEG-200 تا PEG-2000 به منظور کمک به انحلال روغن عطر و اسانس استفاده می شود که هم زمان باعث افزایش سازگاری این فرمولاسیون ها با پوست نیز می شود.

- تمیز کننده های دندان، صابون های حمام و قرص های جوشان

پلی اتیلن گلایکول به عنوان یک عامل چسباننده (binder) عالی برای ساخت قالب های صابون حمام و تمیز کننده های دندان  کاربرد دارد. با انتخاب گرید مناسب از این ماده (برای مثال PEG-75 تا PEG-450 (Polyethylene glycol 3350 تا Polyethylene glycol 20000)) و مقدار مناسب، می توان میزان حل شوندگی مورد نیاز را کنترل کرد.

 

 - محصولات مراقبت از مو

PEG به عنوان افزودنی به محصولات مراقبت از موهای غیرچرب، موفق و موثر بوده است و به راحتی با آب شسته می شود. برای

 این منظور به PEG-8 (Polyethylene glycol 400) مورد نیاز است.

- حالت دهنده به مو

اساس و کارآیی اسپری ها و حالت دهنده های مو مبتنی بر رزین های سنتزی مانند مشتقات سلولزی، پلی وینیل الکل و استات، پلی وینیل پیرولیدین و ... است. به عنوان پلاستیسایزر و آنتی استاتیک، PEG-400 با تشکیل فیلم خشک و شکننده حالت دهنده بر روی مو مقابله می کند.

به تحقیق و ویرایش سیدعلی موسوی اصفهانی
کارشناس ارشد واحد تحقیق و توسعه

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]