کاربرد های پلی سوربات 80 در صنایع مختلف

کاربرد سوربیتان پلی سوربات 80 (KEPS 80) در صنعت

پلی سوربات 80 که با نام سوربیتان مونواولئات اتوکسیله 20 مول، سوربیتان استر اسید چرب اولئیک اسید اتوکسیله یا پلی اکسی اتیلن سوربیتان20 مونواولئات شناخته می شود، ولی در بازار صنایع شیمیایی ایران به تویین ۸۰ معروف است که در واقع برند شرکت انگلیسی کرودا است. این محصول در دمای اتاق به حالت مایع روغنی شکل زرد کهربایی است. عدد 80 در نام این ترکیب مربوط به نوع اسید چربی است که به زنجیره سوربیتان اتوکسیله شده متصل است؛ که در این ترکیب اولئیک اسید می باشد. عدد 20 نیز مرتبه اتوکسیلاسیون این ماده می باشد. این محصول تحت نام تجاری KEPS 80 توسط شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز به بازار ارائه می شود.

 مقدار HLB برای این ماده برابر 15 بوده و امولسیفایر روغن در آب می باشد. پلی سوربات 80 می تواند در محصولات دارویی، آرایشی – بهداشتی، کشاورزی، خوراک و غذای دام و طیور و مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده شود.

با توجه به زنجیره بلند پلی اکسی اتیلن این ترکیب، در آب قابل انحلال است. علاوه بر آب در بسیاری از حلال های آلی مانند اتانول، متانول، اتیل استات و تولوئن نیز قابل انحلال است.

پلی سوربات 80 به عنوان عامل حل کننده می تواند به صورت تنها و یا به صورت مخلوط با امولسیفایر های آب گریز دیگر استفاده شود و انواع مختلفی از امولسیون های آب در روغن و روغن در آب را تشکیل دهد. هنگامی که این محصول به صورت تکی به کار رود، یک حل کننده بسیار خوب برای روغن های اسانس می باشد و خواصی نظیر عامل مرطوب کننده، اصلاح کننده ویسکوزیته، ضداستاتیک، پایدار کننده و همگن کننده را دارا می باشد. KEPS 80  در تولید بسیاری از محصولات غذایی، دارویی، آرایشی- بهداشتی، نساجی و صنایع فلزکاری استفاده می شود. این محصول در ایجاد امولسیون های روغن در آب بسیار موثر و کارآمد است، به طور ویژه هنگامی که به صورت مخلوط با سوربیتان استر اتوکسیله نشده یا اسپن ۸۰ استفاده می شود.

پلی سوربات 80 امولسیفایری است که به طور متداول در مواد غذایی استفاده می شود. این ماده باعث پایدار شدن امولسیون ها، بهبود طعم و ظاهر محصول و آسان شدن فرآیند تبدیل ماده خام اولیه به محصول نهایی می شود. این محصول می تواند به عنوان حامل و یا حلال برای عامل رنگ دهی، آنتی اکسیدان های چربی دوست و یا عوامل ضد کف استفاده شود. KEPS80 یک امولسیفایر آب دوست، کمک امولسیفایر، حل کننده غیریونی و پایدار کننده قوی است که دو یا چند ترکیب ناسازگار مانند آب و روغن را با هم مخلوط می کند به گونه ای که اجزا مجدد تفکیک نشوند.

KEPS 80 به عنوان یک امولسیفایر غیریونی و آب دوست در کرم ها و پمادهای دارویی استفاده می شود. پلی سوربات 80 یک ماده افزودنی و عامل حل کننده مرسوم است که در صنایع دارویی کاربرد دارد. عامل حل کننده همانند سورفکتانت عمل می کند و باعث افزایش حلالیت یک ماده در ماده دیگر می شود. ترکیبی که قابل انحلال در یک ماده نیست، با کمک عامل حل کننده می تواند در همان ماده حل شود.

 پلی سوربات 80 در صنایع آرایشی- بهداشتی و دارویی، در لوسیون ها، صابون ها و محصولات دارویی مانند روغن های ویتامینه، واکسن ها و محصولات تزریقی، به عنوان افزودنی در قرص ها و به عنوان لوبریکانت در قطرات چشمی کاربرد دارد.

مزایا و فواید پلی سوربات 80

-  KEPS 80 می تواند به عنوان امولسیفایر، به صورت مخلوط با امولسیفایر های مختلف، گسترده متنوعی از امولسیون های آب در روغن و روغن در آب را ایجاد کند.

- وقتی این ماده به تنهایی به کار می رود، یک حل کننده فوق العاده برای روغن های اسانس، عامل مرطوب کننده، اصلاح کننده ویسکوزیته، مخلوط کننده و همگن کننده (disperser) می باشد.

- پلی سوربات 80 در مواد غذایی، محصولات دارویی و آرایشی- بهداشتی و صنایع دیگر به کار می رود.

-KEPS 80 مناسب برای استفاده به عنوان حل کننده، امولسیفایر، پایدارکننده سوسپانسیون ها و بهبود کننده نفوذ در پوست (skin penetration enhancer) است.

- پایداری در بازه وسیع pH

-مناسب برای خوراکی های جامد، نیمه جامد و مایع مانند سافت ژل ها

 

کاربردهای پلی سوربات 80:

پلی سوربات 80 سورفکتانتی با کاربردهای بسیار گسترده در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی- بهداشتی می باشد. علاوه بر این موارد، به عنوان امولسیفایر برای محیط کشت (culture medium) به منظور کاهش کشش سطحی محیط کشت استفاده می شود که سبب بهبود رشد سلول ها می شود. KEPS 80 به طور گسترده در تولیدات صنعتی، مثلا به عنوان عامل مرطوب کننده و همگن کننده در تهیه فیلم های عکاسی و عامل کف کننده و پایدار کننده در پلاستیک های کف کننده پلی اورتان (foaming agent for polyurethane foaming plastic) کاربرد دارد.
این ماده برای محصولاتی که به صورت گرم فرآوری نشده اند و در عین حال نیاز به امولسیفایر و حل کننده دارند، مانند اسپری های خوشبو کننده اتاق، اسپری های پارچه، و اسپری های معطر (room sprays, linen sprays, fragrance splashes) استفاده می شود. هم چنین KEPS 80 یک گزینه بسیار مناسب برای بهبود عملکرد شوینده های بدون آب و روغنی می باشد.
پلی سوربات 80 یک گزینه فوق العاده برای از بین بردن سفتی ناشی از اضافه کردن بیش از حد تغلیظ کننده و هم چنین برای پایدار کردن امولسیون های ناپایدار که از هم تفکیک می شوند، است.

1-صنایع دارویی

یکی از مهم ترین موارد کاربرد KEPS 80 در محصولات دارویی به عنوان افزودنی به منظور ایجاد پایداری در امولسیون ها و سوسپانسیون های دارویی است. پلی سوربات 80 به عنوان افزودنی می تواند نقش امولسیفایر، عامل حل کننده و پایدار کننده سوسپانسیون در فرمولاسیون های متنوع دارویی داشته باشد. از نظر سازمان غذا و دارو آمریکا و اروپا مصرف خوراکی پلی سوربات 80 بدون مشکل و ایمن است.
پلی سوربات به عنوان امولسیفایر و پایدار کننده در واکسن های متفاوت و به عنوان روان کننده در قطره های چشمی کاربرد دارد.
به عنوان حل کننده، نگهدارنده ضد باکتری و ضدعفونی کننده استفاده می شود. پلی سوربات ها به عنوان محافظ بیولوژیکی محصولات دارویی در برابر تفکیک، تجمیع و رسوب پروتئین ها، در حین جابجایی و نگهداری، استفاده می شود. این ترکیب از فشار و آسیب به مولکول های پروتئین، در هنگام جابجایی و حمل و نقل جلوگیری می کند. پلی سوربات 80 یکی از سورفکتانت های مرسوم است که در فرمولاسیون محصولات دارویی بر مبنای پروتئین استفاده می شود.
پلی سوربات 80 یکی از اجزای اصلی فرمولاسیون های پروتینی است. پلی سوربات 80 هم چنین بر پایداری فرمولاسیون در برابر نور تاثیر می گذارد. قرار گرفتن پلی سوربات 80 در معرض نور باعث تولید پراکسید می شود، این تغییر ممکن است باعث تبدیل آمینو اسید باقی مانده به پروتئین شود.

2-صنایع غذایی

پلی سوربات 80 به طور گسترده در صنایع غذایی به عنوان امولسیفایر، به صورت تکی یا مخلوط با استرهای سوربیتان کاربرد دارد. این محصول به عنوان امولسیفایر و حل کننده در بسیاری از مواد غذایی مانند نان، کیک، سس سالاد و شکلات استفاده می شود.
پلی سوربات 80 معمولا در مواد غذایی مانند بستنی، فِرنی یخ زده، شربت شیر یخی (ice milk sherbet) ، خمیر تاپینگ و دیگر دسرهای یخ زده استفاده می شود. مقدار پلی سوربات 80 در محصول نهایی نباید بیشتر از 1/0% باشد. پلی سوربات 80 به عنوان ضد کف (defoamer) در پنیر و مخمر، حل کننده، همگن کننده در ترشی (حداکثر مقدار مصرف 500ppm) و به منظور حل کردن و همگن کردن مخلوط ویتامین ها و مواد معدنی کاربرد دارد. پلی سوربات 80 به طور مرسوم برای همگن کردن روغن شوید در سبزیجات کنسرو شده استفاده می شود.
KEPS 80 در محصولات غذایی مانند خامه های تاپینگ، سس سالاد، کیک ها، روغن های گیاهی، جایگزین های محصولات لبنی و سس های شکلات کاربرد دارد. پلی سوربات 80 غذایی، کمک می کند تا ترکیبات بر مبنای آب و چربی بتوانند با هم به راحتی مخلوط شوند.
پلی سوربات 80 در دسرهای یخ زده و بستنی :پلی سوربات 80 به طور عمده در بستنی و دیگر دسرهای منجمد به اندازه 5/0% استفاده می شود تا نرمی محصول را افزایش و جابجایی محصول را در دستگاه های اتوماتیک آسان تر کند.
پلی سوربات 80 تحمل بستنی در برابر آب شدن را افزایش می دهد. این کار توسط پلی سوربات 80 با جلوگیری از تشکیل پوشش پروتئین شیر بر روی چربی آن انجام می شود. این پدیده سبب می شود تا یک زنجیره مانند تور تشکیل شود. این شبکه باعث می شود تا هوا درون شبکه حبس شود و در کل خواص زیر را به بستنی می دهد:
- ایجاد یک بافت خامه ای در بستنی
- نگه داشتن بسیار خوب چربی و آب در کنار هم
- تشکیل کریستال های یخی
- ایجاد مقاومت در بستنی برابر ذوب شدن
پلی سوربات 80 در سس کره(butter sauce): پلی سوربات 80 سسی خامه ای تولید می کند که می تواند آب و کره را به صورت مخلوط حفظ کند. نمک، طعم ها و رنگ ها و سایر ترکیبات در این سس به طور یکنواخت پخش می شود.
پلی سوربات 80 در مکمل های ویتامینی: این ماده به عنوان حل کننده و همگن کننده برای تهیه ویتامین های قابل انحلال در چربی و ویتامین های معدنی استفاده می شود.

3-صنایع آرایشی- بهداشتی

KEPS 80 می تواند به عنوان سورفکتانت مصرف غیرخوراکی داشته باشد؛ مثلا در صابون، محصولات آرایشی- بهداشتی و حتی به عنوان حل کننده در دهان شویه ها. پلی سوربات ها در محصولات متنوعی مانند خوشبو کننده (freshener) صورت، محصولات مراقبت از پوست، محصولات شوینده پوست، کرم پودرها، شامپوها و پودرهای معطر کاربرد دارد.

پلی سوربات 80 کمک می کند تا ترکیبی که در حالت عادی در یک حلال حل نمی شود، حل شوند. هم چنین با کاهش کشش سطحی بین اجزا، باعث تشکیل امولسیون می شود. گرید آرایشی- بهداشتی پلی سوربات 80 به عنوان دناتورانت (denaturant)، امولسیون کننده و سورفکتانت در محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می شود و باعث می شود که آب و روغن با هم مخلوط شوند و می تواند باعث پخش یکنواخت رنگ، روغن، عطر و دیگر ترکیبات در کرم ها و شامپو ها می شود.

محصولات زیر شامل پلی سوربات 80 هستند:
- bath bomb

  - شامپوها 

- صابون ها 

- روغن بدن (body butter)

 

4-کاربرد در صنایع دیگر

پلی سوربات 80 در تولید منسوجات غیربافتنی (nonwoven)  استفاده می شود. این محصول در تولید قیر و ساختمان سازی (construction) نیز استفاده می شود. در محصولات شوینده کف و پاک کننده ها، پلی سوربات 80 به عنوان شوینده و امولسیون کننده کاربرد دارد.

اثرات جانبی

پلی سوربات 80 مانند هر ماده شیمیایی دیگری می تواند اثرات جانبی مضری داشته باشد که در ادامه در مورد آن بحث شده است:
1- ایجاد اختلال در غشا دور مغز (blood brain barrier disruption)
این غشا در اطراف مغز که رگ های خونی مغز را از سلول ها و دیگر اجزا تفکیک می کند، قرار گرفته است. این غشا با جلوگیری از ورود مواد سمی، پاتوژن ها و اجازه ورود به برخی مواد خاص به مغز، از آن محافظت می کند. یک تحقیق نشان داده است که این غشا با مقدار دُز پلی سوربات 80 بیشتر از 30-3 میلی گرم در کیلوگرم، می تواند آسیب ببیند.
2- وجود اتیلن اکساید و 4،1-دی اکسان
بسیاری از مصرف کنندگان این ماده به دلیل امکان حضور اتیلن اکساید که یک ماده سرطان زاست، ترس دارند. اما در این محصول مقدار اتیلن اکساید کمتر از 2/0 میلی گرم در 1 کیلوگرم می باشد. 4،1- دی اکسان به عنوان ماده ای سرطان زا برای انسان به حساب می آید ولی به علت مقدار بسیار کم آن در ترکیب نهایی، ماده ای سمی حساب نمی شود.
3- بروز برخی علایم آلرژی از جمله:
- واکنش های آنافیلاکتوئید
- درماتیت (بیماری های پوستی)
- کهیر
- واکنش های بیش از حد حساس

برای اطلاع از قیمت پلی سوربات 80 که در شرکت کیمیاگران امروز تولید شده است ، با واحد فروش تماس بگیرید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]