کاربردهای دی اتیلن گلایکول در صنایع مختلف

دی اتیلن گلیکول(DEG) و کاربردهای آن ...

DEG یک الکل دو عاملی زنجیره مستقیم است که در انتهای گروه آلفاتیک آن گروه های هیدروکسیل وجود دارد و تحت نام تجاری KEDEG توسط شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز عرضه می شود. دی اتیلن گلایکول (DEG) یک ترکیب آلی بدون بو و رنگ، شفاف با فرمول شیمیایی C4H10O3 و قابل انحلال در آب و بسیاری از ترکیبات آلی است. این ترکیب به جهت توان رطوبت گیری مناسب، در بسیاری از صنایع شیمیایی کاربرد دارد. این ترکیب به عنوان حلال واکنش دهنده در تولید پلاستیک و محصولات دیگر به طور گسترده کاربرد دارد. DEG در آب، الکل، اتر، استون و اتیلن گلایکول امتزاج پذیر است و البته به عنوان حلال بسیار پرکاربرد است. این محصول به صورت مایع نسبتا ویسکوز و بدون رنگ می باشد که بوی ملایمی دارد. به جهت سمیّت کمتر تری اتیلن گلایکول  نسبت به دی اتیلن گلایکول، در برخی از صنایع و مصارف این ماده جایگزین دی اتیلن گلایکول شده است.    

از هیدرولیز اتیلن اکساید برای تهیه دی اتیلن گلیکول استفاده می گردد و طی این فرآیند مقادیر متفاوتی از DEG و سایر گلایکول ها تولید می شود. در واقع دی اتیلن گلایکول به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید مونو اتیلن گلایکول، تولید می شود.

دی اتیلن گلایکول از نظر خواص و ویژگی ها بسیار شبیه به مونو اتیلن گلایکول می باشد ولی دی اتیلن گلایکول نقطه جوش، ویسکوزیته و چگالی بیشتری دارد. MEG ماده اولیه تولید فیبر های پلی استری، رزین های PET ، آلکید ها و پلی استر های غیراشباع می باشد ولی دی اتیلن گلایکول در تولید رزین های پلی استری اشباع نشده، پلی اورتان ها و پلاستیسایزر ها استفاده می شود.

کاربردهای دی اتیلن گلایکول

دی اتیلن گلایکول در صنایعی که نیاز به رطوبت زدایی، روان کنندگی و فراریت کم دارند، کاربرد دارد. مصارف دی اتیلن گلایکول شامل چسب و سیمان سازی، مایع یخ زدای (deicer) هواپیما، انواع ضدیخ ها، ماده کمکی خرد کننده (grinding aid) سیمان، حد واسط های شیمیایی، چوب پنبه، ماده چسبنده (binder) ریخته گری، آب زدایی از گاز طبیعی، ماده کمکی خرد کننده (grinding aid) شیشه، سیال انتقال حرارت، مرطوب کننده، حلال جوهر، حلال رنگ، پلاستیسایزر، تولید پلی اُل های پلی استری، تولید فیبر های پلی استری، جوهر پرینت، بتونه (drywall joint compound)، پلی اورتان های ترموپلاستیک، امولسیفایر ها و رزین ها پلی استری اشباع نشده می باشد. در آمریکا و اروپای غربی حدود 51% دی اتیلن گلایکول به عنوان ماده شیمیایی حد واسط برای تولید رزین های پلی استری غیراشباع، پلاستیسایزر ها، رزین های آکریلات، متاکریلات و اورتان ها مصرف می شود.  

خاصیت مرطوب کنندگی فوق العاده دی اتیلن گلایکول، این محصول را به منظور استفاده در تولید الیاف، کاغذ، چسب، جوهرهای پرینت، چرم و سلفون مناسب نموده است. ماده اصلی تشکیل دهنده سیال های هیدرولیک، پلاستیسایزر برای کاغذ، چوب پنبه و اسفنج های سنتزی، حلال در رنگ جوهر، ماده اولیه برای تولید استرها به عنوان امولسیفایر و دمولسیفایر، روان کننده و حلال انتخابی در فرآیند استخراج حلالی پالایش نفت DEG است.

این ماده در صنایع نساجی به عنوان حلال رنگ نساجی، روان کننده نساجی و عامل coupling و نیز در پالایش نفت به عنوان حلال انتخابی برای آروماتیک ها در فرآیند پالایش نفتی استفاده می گردد.

 

برای اطلاع از قیمت DEG (دی اتیلن گلیکول) که در شرکت کیمیاگران امروز تولید شده است ، با واحد فروش تماس بگیرید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 2.8]