کاربردهای PEG150 دی استئارات در صنایع آرایشی-بهداشتی

کاربردهای پی ای جی 150 دی استئارات در صنایع آرایشی-بهداشتی

استرهای استئاریک اسید با پایه پلی اتیلن گلایکول امولسیفایرهایی غیر یونی هستند که از روش استری شدن استئاریک اسید با پلی اتیلن گلایکول (PEG) با جرم های مولکولی متفاوت، تهیه می شود. محصولات با جرم مولکولی پایین تر در روغن قابل انحلال هستند و به همین دلیل برای محلول های غیر آبی مناسب هستند. محصولات با وزن مولکولی بالاتر مانند PEG-150 Distearate در آب قابل انحلال هستند و به همین دلیل به عنوان عامل تغلیظ کننده در محلول های آبی مورد استفاده قرار می گیرد. استر های PEG با بسیاری از سورفکتانت های آمفوتری، کاتیونی، آنیونی و غیر یونی سازگار می باشند و به همین دلیل می توانند به عنوان امولسیفایر اولیه و ثانویه در بسیاری از ترکیبات به کار روند. این استر ماده ای غیر سمی و غیر خورنده برای چشم و پوست هستند.

در PEG-150 Distearate ، همانطور که از نامش مشخص است، مونومر اتیلن اکساید تقریبا 150 مرتبه تکرار شده است و از این رو زنجیره پلی اتیلن گلایکول تقریبا جرم مولکولی برابر با g/mol 6600 دارد و در مجموع PEG-150 Distearate جرم مولکولی g/mol 7170 دارد.
این محصول با نام تجاری KEST 150 یک غلظت دهنده ی (thickener) اقتصادی غیر یونی است که برای فرمولاسیون در آب گرم و سرد استفاده می شود. این ماده در محصولات مراقبت از مو مانند شامپو و ژل دوش به عنوان امولسیفایر و ویسکوز کننده (thickener) به کار می رود. این محصول همچنین در برخی محصولات آرایشی بهداشتی دیگر مانند شامپو بچه (baby bath)، نرم کننده ها، کرم ها و لوسیون ها کاربرد دارد.
PEG-150 Distearate در دسته بندی های زیر جای می گیرد:

  • امولسیون کننده (Emulsifier)
  • سورفکتانت
  • تنظیم کننده ویسکوزیته و غلظت دهنده

برخی از کاربردهای KEST 150 عبارتند از:

- محصولات مراقبت از مو: این ماده شیمیایی به عنوان غلیظ کننده و افزایش دهنده کف در شامپو ها و نرم کننده ها مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین در ژل های حالت دهنده مو به عنوان غلظت دهنده استفاده می شود. به دلیل سازگاری بالا، این محصول در بین بسیاری از تغلیظ کننده ها ترجیح داده می شود.

- سیستم های امولسیونی: به عنوان امولسیفایر و غلظت دهنده کمکی در امولسیون های آب در روغن و روغن در آب مورد استفاده قرار می گیرند. میزان مصرف کم، سازگاری گسترده و قیمت نسبتا پایین، این فرآورده شیمیایی را به یک گزینه ایده آل در فرمولاسیون ها تبدیل کرده است.

- ژل ها و سرم های آرایشی: KEST 150 می تواند به صورت سرد یا گرم فرآوری شود. در این مورد مدت زمان هیدراسیون 24 ساعت است. همین ویژگی باعث شده است که پی ای جی 150 دی استئارات به عنوان یک تغلیظ کننده پرکاربرد و ماده ای قدرتمند برای فرمولاسیونِ ژل ها و سرم های صورت مورد استفاده قرار گیرد. چون این ماده غیرخورنده و غیر سمی می باشد، یک انتخاب عالی برای محصولات پوستی، از جمله محصولات آرایشی-دارویی می باشد. به دلیل خاصیت غیر یونی این محصول، پی ای جی 150 دی استئارات با کاتیون های فعال وارد واکنش نمی شود. این محصول در حضور نمک ها غلیظ می شود. بنابراین ویسکوزیته محصول نهایی به کمک افزودن مقداری نمک سدیم کلراید یا آلوئه ورا قابل تنظیم است.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.8]