کاربردهای پلی سوربات 60 در صنعت

کاربرد سوربیتان پلی سوربات 60 (KEPS 60) در صنعت

سوربیتان مونو استئارات 20 مول اتوکسیله شده یا پلی سوربات 60 تحت نام تجاری KEPS 60 ماده ای با پایه اسید چرب طبیعی استئاریک اسید می باشد که از واکنش بین استئاریک اسید و سوربیتان و سپس اتیلن اکساید تولید می شود. پلی سوربات 60 امولسیفایر روغن در آب، عامل مرطوب کننده و حل کننده در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی است. این ماده غیریونی و سورفکتانتی به شدت آب دوست می باشد. این محصول اتوکسیله شده به عنوان اموسیفایر در تشکیل امولسیون های روغن در آب بسیار کاربردی و موثر می باشد؛ مخصوصا هنگامی که با ماده اولیه غیراتوکسیله خود یعنی سوربیتان مونو استئارات یا اسپن ۶۰ به صورت مخلوط به کار رود که می تواند سیستم هایی با مقادیر HLB متفاوت تولید کند که در نتیجه سبب امولسیون شدن انواع مختلفی از روغن ها و واکس ها می شوند.

پلی سوربات 60 در دمای اتاق به صورت یک مایع نارنجی رنگ روغنی و ویسکوز می باشد و در دماهای پایین تر نیمه جامد می باشد. مقدار پارامتر HLB این محصول برابر 9/14 می باشد. با توجه به طول بلندتر زنجیره استئاریک اسید، این محصول نسبت به پلی سوربات 20 و 40 چربی دوست تر می باشد. پلی سوربات 60 به دلیل مقدار HLB بالا در آب قابل انحلال است و به آسانی مخلوط می شود. ولی در روغن قابل انحلال نیست.

مزایای پلی سوربات 60

- ماده افزودنی غذایی با کاربردهای متنوعی است که سبب بهبود و بهینه شدن فرمولاسیون ها می شود.

- در صنایع غذایی، آرایشی- بهداشتی، دارویی و دیگر صنایع کاربرد دارد.

- غیریونی و امولسیفایر چندمنظوره است و باعث انحلال آب و روغن می شود.

- کارآیی امولسیون کنندگی آن در صورت مخلوط شدن با ستیل الکل یا سوربیتان استئارات افزایش می یابد.

- به عنوان عامل همگن کننده و تغلیظ کننده آنتی استاتیک کاربرد دارد.

- در روغن های اسانس به عنوان حل کننده و پایدار کننده بسیار پرکاربرد است.

 

انحلال پذیری

- در روغن های معدنی و گیاهی غیر قابل انحلال است.
-در آب، اتانول، اتیل استات و تولوئن قابل انحلال است.

کاربردها:

1-صنایع غذایی

پلی سوربات 60، در تهیه خامه های خانگی، انواع نان ها، دسر های پیش آماده و فریز شده (imitation cream, baked goods and frozen dessert)  استفاده می شود. این محصول مانند مونوگلیسیرید و دی گلیسیرید ها عمل می کند ولی به مقدار کمتری از آن در ترکیب نهایی فرمولاسیون ها استفاده می شود. پلی سوربات 60 کمک می کند تا سفید کننده ها(whitener)  در قهوه حل شوند، روغن شوید در شیشه های ترشی شوید به صورت حل شده باقی بمانند، از فاسد شدن محصولات غذایی پخته جلوگیری می کند و مانع از جدا شدن (desolubilizing) روغن در خامه های مصنوعی(artificial whipped cream)  می شود. پلی سوربات 60 به عنوان افزودنی معروف در اسنک ها شناخته می شود.

از این ماده به در تاپینگ سبزیجات (whipped vegetable toppings)، در کیک برای افزایش حجم، در یخمک و قنادی به عنوان سبک کننده و در سس سالاد به منظور پایدار کردن امولسیون استفاده می شود. معمولا همراه با سوربیتان مونواستئارات یا مونو و دی گلیسرید مصرف می شود. دز مصرف ماده بین 4/0-1/0 درصد است.

پلی سوربات 60 در طعم دهنده های غذایی کاربرد دارد. پلی سوربات 60 به عنوان یک گزینه ایده آل برای مخلوط کردن ترکیبات طعم دهنده بر پایه چربی با طعم دهنده های امولسیونی بر پایه آب، مطرح می باشد. این محصول به جهت مقدار HLB بالا، باعث مخلوط شدن ترکیبات آبی و روغنی می شود و از تفکیک شدن مجدد آن ها جلوگیری می نماید. هم چنین این ماده به همراه امولسیفایرهایی با نسبت های HLB کمتر، برای استفاده در امولسیون های آب در روغن و روغن در آب استفاده می شود.

در کاربردها و محصولاتی که در آن ها کف کنندگی، هوادهی و مخلوط کردن روغن در آب نیاز است، پلی سوربات 60 بسیار عالی عمل می کند. پلی سوربات 60 در خمیر کیک و خمیر های شیرینی به منظور هوادهی و خمیر نان برای ایجاد نرمی و لطافت نان (silky smooth crumb) استفاده می شود و نیز کمک می کند تا رنگ و مقاومت کیک و نان (crumb) بهبود یابد. این ماده به عنوان نرم کننده خمیر(dough conditioning agent)، به اندازه 2/0% وزن آرد، بسیار خوب عمل می کند.

این محصول در مارگارین، کره بادام زمینی، روغن ترد کننده شیرینی (shortener) ، بستنی، نوشیدنی های پروتئینی و محصولات لبنیاتی یافت می شود. هم چنین به عنوان عامل پخش کننده در تهیه آبنبات استفاده می شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا تعیین کرده است که مقدار پلی سوربات 60 در مخلوط های کیک، چه به صورت تکی و چه به همراه پلی سوربات 65 نباید بیشتر از 61/0% باشد. به طور کلی درصد پلی سوربات نباید بیشتر از 66/%0 باشد. هنگامی که این محصول در کیک ها و محصولات شکلاتی استفاده می شود، نباید بیش از 1% وزنی باشد.

2-صنایع دارویی و پزشکی:

پلی سوربات 60 در محصولات دارویی درماتولوژی یا بیماری های پوستی مانند کرم ضد آکنه، درمان زخم های موضعی دهان مانند اوراژل استفاده می شود. این ماده برای تحریک رشد مو نیز استفاده می شود.

3-صنایع آرایشی بهداشتی:

پلی سوربات ها در ترکیب محصولات آرایشی بهداشی که غیرقابل انحلال هستند، کاربرد دارد. با توجه به وجود فراوان آب و روغن در محصولات آرایشی بهداشتی، کاربرد پلی سوربات ها بسیار فراوان است. این محصولات باعث کاهش کشش سطحی مایعات و کرم ها می شوند که موجب امولسیون شدن آن ها می شود. پلی سوربات 60 در محصولات آرایشی بهداشتی فراوانی از جمله شامپوها، نرم کننده های صورت، پودرهای معطر، کرم پودرهای آرایشی، کرم های ضد چروک، لوسیون ها، کرم ها،  محصولات مراقبت از پوست و مو و لایه بردار ها  استفاده می شود.

برخی از خواص و کاربردهای این ماده در صنایع آرایشی بهداشتی عبارتند از:

- در شامپو ها و شوینده ها، با کاهش کشش سطحی باعث پاک شدن و زدودن آلودگی ها از روی پوست می شود.

- باعث پراکنده شدن روغن های اسانس و عطر ها در آب می شود.

 4-کاربرد های صنعتی

پلی سوربات 60 به عنوان روان کننده در صنایع نساجی و همچنین در تولید منسوجات غیربافتنی (nonwoven)  استفاده می شود. این محصول در تولید قیر و ساختمان سازی (construction) نیز استفاده می شود.

برای اطلاع از قیمت پلی سوربات 60 که در شرکت کیمیاگران امروز تولید شده است ، با واحد فروش تماس بگیرید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 2.3]