کاربرد های تالو آمین های اتوکسیله در صنایع

کاربردهای تالو آمین های اتوکسیله در صنایع مختلف

تالو آمین اتوکسیله از جمله آمین های چرب اتوکسیله می باشد که از واکنش بین تالو آمین با اتیلن اکسید به دست می آید. تالو آمین از تالو تهیه می شود که نوعی چربی سخت حیوانی است که عمدتا شامل استر گلیسرین با اولئیک اسید ، پالمیتیک اسید و استئاریک اسید با زنجیره های 16 تا 18 کربن است.
به طور کلی آمین های چرب اتوکسیله، سورفکتانت هایی غیریونی هستند که از اضافه کردن مول های متفاوت از اتیلن اکساید به آمین های چرب تولید می شوند. آمین های چرب اتوکسیله می توانند حالت های فیریکی متفاوت از مایع تا جامد خمیری شکل، داشته باشد. نوع حالت فیزیکی محصول به دست آمده به طول زنجیر آلکیل چرب و تعداد اتیلن اکساید بستگی دارد.

در ساختار این سورفکتانت های غیریونی، بخشی از زنجیره آب گریز و بخشی دیگر قطبی و آب دوست می باشد. بنابراین این ترکیبات می توانند در هر دو فاز آب و چربی حل شوند و سبب کاهش کشش سطحی مایعات شوند. هر چه تعداد مولکول های اتیلن اکساید استفاده شده بیشتر باشد، تعداد پیوند های هیدروژنی نیز بیشتر است و به همین دلیل ترکیب به دست آمده راحت تر در فاز آبی حل می شود. علاوه بر خواص ذکر شده، این سورفکتانت ها در محلول های اسیدی و بازی پایداری بیشتری دارند و با دیگر سورفکتانت ها نیز امتزاج پذیر هستند. لازم به ذکر است که این ترکیبات خاصیت کف مناسب، انحلال پذیری بالا و پایداری شیمیایی خوبی دارند که در مجموع به آن ها خواص شویندگی مطلوبی می دهد.
خاصیت شبه کاتیونی خود آمین های چرب اتوکسیله نیز استفاده از آن ها را گسترش داده است و به کمک آن ها از راه حل های جدید و با ارزشی برای حل بسیاری از مشکلات صنعتی می توان استفاده کرد. خاصیت ضد خوردگی این ترکیبات، در صنعت پالایش نفت بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، تزریق مقدار کم از آمین های چرب اتوکسیله به صورت پیوسته در فرآیند پالایش، از سطح فلزات در برابر واکنش با آب، هیدروژن کلراید و هیدروژن سولفید محافظت می کند.

کاربرد های دیگر آمین های چرب اتوکسیله عبارتند از: عامل مرطوب کننده (wetting agent) و تنظیم کننده رنگ (leveling agent) در صنایع نساجی و شوینده، solubilizer در فرآیندهای نساجی و به عنوان ماده کمکی و امولسیفایر در محصولات شیمیایی کشاورزی از جمله سموم و آفت کش ها. این دسته از مواد به عنوان ضدعفونی کننده (sanitizers)، پراکنده کننده (dispersant)، پایدار کننده (stabilizer) و عامل ضد کف نیز استفاده می شوند. از جمله سایر کاربردهای این دسته از مواد می توان به عنوان عامل پاک کننده در صنایع فرآیندی مخصوصا صنایع فلزی، عامل مرطوب کننده، پخش کننده، پایدار کننده، تمیز کننده و ضد کف در صنایع مختلفی مانند کاغذ، حفاری و رنگ، صابون سازی، شکل دهی به چرم، شمع سازی، غذا و روان کننده ها اشاره کرد.

محصولات تالو آمین های اتوکسیله کیمیاگران امروز:
 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]