در این بخش به معرفی محصولات تولید شده در شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز که در صنایع آرایشی بهداشتی کاربرد دارند می پردازیم. برای اطلاع از جزئیات بیشتر به صفحه آن محصول مراجعه کنید و برای اطلاع از قیمت و شرایط فروش محصولات شیمیایی با واحد فروش تماس بگیرید.

پلی اتیلن گلایکول (KEPEG)

پلی اتیلن گلایکول ها (PEG) پلیمرهای حاصل از واکنش اتیلن اکساید و آب هستند. این پلیمرها مهمترین نوع تجاری پلی اتر ها هستند. پلی اتیلن گلایکول های با جرم مولکولی پایین تر از 700 به حالت مایع بی رنگ، بی بو و ویسکوز با نقطه ذوب حدود C ˚10 – بوده در حالی که پلی اتیلن گلایکول های با جرم مولکولی بیشتر از 1000 به صورت واکسی شکل با نقطه ذوب حدود C˚67 می باشند. PEG های با جرم مولکولی متفاوت دارای خواص فیزیکی (به عنوان مثال ویسکوزیته) متفاوت بوده و کاربردهای متنوعی دارند، در حالی که خواص شیمیایی آن ها تقریباً شبیه است.

عددی که اغلب اوقات در نام PEG ها وجود دارد، نشان دهنده متوسط جرم مولکولی آن ها می باشد، به عنوان مثال PEG با n=9 تقریبا دارای جرم مولکولی 400 بوده و با عنوان PEG 400 نام گذاری می شود. اغلب پلی اتیلن گلایکول ها شامل مولکول های با جرم مولکولی متنوع می باشند و به عبارت دیگر poly-disperse هستند. پلی اتیلن گلایکول ها در آب، متانول، بنزن و دی کلرومتان محلول و در دی اتیل اتر و هگزان نامحلولند.

پلی اتیلن گلایکول ها غیرسمی، بی بو، خنثی، روان کننده، غیر فرار و غیر سوزاننده بوده و به طور گسترده در داروسازی به عنوان حلال، عامل پخش کننده، پایه پماد، شیاف و … به کار می رود .پلی اتیلن گلایکول های با جرم مولکولی ۴۰۰۰ و ۳۳۵۰ به عنوان ملین اسمتیک، با افزایش جذب آب به داخل لوله گوارش سبب تخلیه روده می شود و از این جهت قبل از عمل جراحی و کولونوسکوپی استفاده می گردد.

پلی اتیلن گلایکول های مایع به عنوان حلال، سورفکتانت، پلاستیسایزر (plasticizer)، امولسیفایر، عامل مرطوب کننده (humectant) و عامل پاک کننده (cleansing agents) به طور گسترده در پماد ها، داروهای پوستی، شیاف ها، به عنوان روان ساز در قرص ها و کپسول ها و در صنایع آرایشی در محصولات مرتبط به مراقبت از پوست به کار می رود. پلی اتیلن گلایکول های مایع میزان نفوذ ماده موثره دارویی را در داخل پوست افزایش می دهد. این ماده بسیار آب دوست هست و از این جهت در فرمولاسیون داروهای پایه آب سبب افزایش حلالیت و دسترسی بیولوژیکی دارو می گردد. در داروهای چشمی از این ماده جهت بهبود سوزش و حس نامطلوب ناشی از خشکی چشم استفاده می شود.

مونوپروپیلن گلایکول (KEMPG)

مونوپروپیلن گلایکول مایعی بی رنگ و بی بو است و در صنایع آرایشی و دارویی استفاده گسترده دارد. پروپیلن گلایکول دارای گستره وسیعی از کاربرد های خاص مثل ضد یخ، حلال در اسانس ها، طعم دهنده ها و رنگ دهنده ها، محصولات آرایشی و بهداشتی مانند کرم های ضدآفتاب، شامپوها ، کرم های اصلاح و نرم کننده ها، حدواسط های دارویی و شیمیایی، عامل مرطوب کننده برای صمغ های طبیعی، مرطوب کننده، نگهدارنده و پایدار کننده در آرد نان و غذای حیوانات خانگی (به جز غذای گربه) می باشد .

پروپیلن گلایکول سمی نیست و سبب خارش و سوزش در پوست و چشم نمی شود. این ماده فقط در غلظت های بالا می تواند برای ارگانیسم های آبی سمی باشد. پژوهش های فراوان نشان داده است که پروپیلن گلایکول حساسیت زا و سرطان زا نیست. پروپیلن گلایکول فرار نیست و در آب میسل تشکیل می دهد.

kedpg

دی پروپیلن گلایکول (KEDPG)

دی پروپیلن گلایکول مایعی بی رنگ، شفاف و ویسکوز با کاربردهای گسترده است. کاربردهای دی پروپیلن گلایکول ناشی از کارایی آن به عنوان یک Plasticizer در کنار قدرت حلالیت و ویسکوزیته بالا، سرعت تبخیر کم، سمیت کم و بوی ملایم است که اجازه می دهد از این ماده به عنوان یک افزودنی اصلی در بسیاری از فرمولاسیون ها استفاده شود. این ترکیب به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده در صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

سوربیتان استر پلی اتیلن گلایکول اترها (KEPS) (تویین)

این دسته از محصولات ما از اتوکسیله کردن سوربیتان استری شده با اسیدهای چرب به دست می آیند. در همه پلی سوربات ها به طور متوسط بیست مولکول اتیلن اکساید وجود دارد. عددی که بعد از نام پلی سوربات می آید نشان دهنده نوع اسید چرب به کار رفته در ساختار مولکول است.

پلی سوربات ها گروهی از امولسیفایرهای مصرفی در صنعت دارو و غذا هستند. این ترکیبات به عنوان امولسیفایر روغن ها در فرمولاسیون های پایه آبی به کار می روند.

KEPS 80 (پلی سوربات 80)

این ماده امولسیفایر و عامل پخش کننده (dispersant) روغن در آب است و معمولا به همراه مقادیر متناسبی SPAN در فرمولاسیون های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و توانایی حل کنندگی (solubiliser) و مرطوب کنندگی (wetting agent) بالایی دارد. از این ماده در فرمولاسیون های چربی های غیر اشباع مثل اولیل الکل (oleyl alcohol) و تری گلیسیریدهای پایه گیاهی استفاده می گردد. KEPS 80 در محصولات مختلف آرایشی-بهداشتی از جمله محصولات مرتبط به حفاظت و مراقبت از پوست و مو، ضد آفتاب ها، مواد آرایشی رنگی و محصولات بهداشتی مخصوص کودکان بین 5/0 تا 5 درصد استفاده می گردد. از KEPS 80 در پماد ها و داروهای خوراکی انسانی و دامی نیز استفاده می گردد. (این محصول معادل توئین 80 در بازار ایران می باشد.)

KEPS 60 (پلی سوربات 60)

این ماده به عنوان امولسیفایر روغن در آب به همراه SPAN 60، ستوستئاریل الکل و سایر الکل های چرب به کار می رود. این ترکیب یک گزینه عالی به عنوان امولسیفایر برای استرها، روغن های معدنی و روغن های سیلیکونی است. این ماده در محصولات مختلف آرایشی-بهداشتی، محصولات مرتبط به حفاظت و مراقبت از پوست و مو، ضد آفتاب ها، مواد آرایشی رنگی و محصولات بهداشتی مخصوص کودکان بین 5/0 تا 5 درصد استفاده می گردد. (این محصول معادل تویین 60 در بازار ایران می باشد.)

KEPS 20 (پلی سوربات 20)

پلی سوربات ۲۰ با نام تجاری KEPS 20 به عنوان عامل مرطوب کننده و پخش کننده برای مواد موثره دارویی مانند کالامین، منتول و فنول، عامل حل کننده برای ویتامین های محلول در چربی، عطرها و اسانس ها در سیستم های آبی و آبی-الکلی و طعم دهنده موجود در دهان شویه ها، امولسیفایر روغن در آب، افزودنی تلطیف کننده (mildness additive) در فرمولاسیون دترجنت ها، عامل نرم کننده (emollient) محلول در آب است.
این محصول گزینه مناسبی جهت استفاده در شامپو های بچه و دستمال های مرطوب است. (این محصول معادل توین ۲۰ در بازار ایران می باشد.)

لانولین پلی اتیلن گلایکول اتر (KELAN)

KELAN 75-50 مشتق اتوکسیله لانولین به صورت محلول 50 %آبی است. این محصول به صورت مایعی زرد رنگ و ویسکوز می باشد که سهولت کار و حمل و نقل آن در دمای اتاق بزرگترین مزیت آن است. این محصول به صورت خشک تحت عنوان KELAN 75 به صورت جامد قرمز رنگ و خشکی است که از اتوکسیلاسیون لانولین به دست می آید.

KELAN 75 و KELAN 75-50 به عنوان نرم کننده، امولسیفایر روغن در آب، حل کننده (solubiliser)، مرطوب کننده و عامل تأمین کننده چربی پوست در فرمولاسیون های مرتبط به محافظت از پوست استفاده می شوند. خاصیت تامین چربی پوست این دسته از مواد به عنوان یک ویژگی بارز در فرمولاسیون لوسیون ها، کرم ها، شوینده های پوست دست و بدن، ژل های آرایشی، محصولات مخصوص مراقبت از مو و ناخن و محصولات شوینده پوست کودک می باشند.

ستواستئاریل پلی اتیلن گلایکول اتر (KECAT)

ستواستئاریل الکل های اتوکسیله پلی اتیلن گلایکول اترهایی هستند که از اتوکسیلاسیون الکل چرب ستواستئاریل به دست می آیند. عدد بعد از نام KECAT نشان دهنده متوسط واحدهای اتیلن اکساید در مولکولهای اتوکسیله است. برای مثال KECAT2 یعنی مولکول ستواستئاریل الکلی که به طور متوسط با 2 مولکول اتیلن اکساید واکنش داده است. گریدهای مختلف این ماده شامل KECAT2، KECAT20 و KECAT25 است.

ستواستئاریل الکل اتوکسیله به عنوان امولسیفایر و کمک-امولسیفایر (co-emulsifier) در فرمولاسیون محصولات آرایشی- بهداشتی به کار می رود. امولسیون حاصل از استفاده این مواد عموما پایدار است و به سادگی نمی شکند و جهت استفاده در امولسیون های روغن در آب مناسب است. این ماده گزینه مناسبی جهت استفاده در فرمولاسیون های با میزان بالای الکترولیت دارد و در قدرت تحمل بالایی در برابر تغییرات pH را دارد. از این مواد در ساخت ژل های میکروامولسیونی، کرم های آبی و الکلی، لوسیون ها، واکس ها ، کرم های ضد آفتاب، ضد عرق ها (antiperspirant)، مواد آرایشی و … استفاده می شود.

گلایكول استر پلی اتیلن گلایکول اتر (KEST)

گلایكول استرهای اتوکسیله، سورفكتانت های غیر یونی با تعداد متفاوت از مولكول های اتیلن اکساید هستند. عددی که بعد از نام KEST می آید نشان دهنده متوسط وزن مولكولی بخش پلی اتیلن گلایكولی در استرهای اتوکسیله می باشد. گریدهای مختلف این ماده شامل KEST 308 (PEG 7 glycerol cocoate) و KEST 150 (PEG 150 distearate) هستند.

استرهای اتوکسیله کاربردهای متنوعی به عنوان حل کننده (solubiliser)، تامین کننده چربی مورد نیاز پوست، نرم کننده، امولسیفایر، مرطوب کننده و پخش کننده در فرمولاسیون محصولات آرایشی-بهداشتی مانند شوینده های صورت، پاک کننده های آرایشی، ضد عرق ها (antiperspirant)، صابون مایع، شامپو، محصولات اصلاح آقایان، ژل های شستشوی بدن و … دارد. استرهای اتوکسیله در صابون مایع به عنوان امولسیفایر، پایدار کننده، حل کننده، کنترل کننده ویسكوزیته و عامل ابری کننده به کار می روند. این ترکیبات همچنین در صنایع کاغذ سازی، نساجی، شوینده های خانگی و صنعتی کاربرد دارند. این استرها به خوبی ویسكوزیته را در فرمولاسیون آبی و الكلی-آبی تامین می کنند. ضمنا این مواد عامل مرطوب کننده مناسبی در کرم ها و حالت دهنده خوبی در محصولات محافظ مو هستند.

گلیسیرین پلی اتیلن گلایکول اتر (KEGL)

گلیسیرین اتوکسیله سورفکتانتی غیر یونی است که مانند همه انواع سورفکتانت های غیر یونی مخلوطی با تعداد متفاوتی از واحد های اتیلن اکساید است. عددی که بعد از نام KEGL می آید نشان دهنده متوسط تعداد واحد های اتیلن اکساید در گلیسیرین اتوکسیله است. برای مثال KEGL 10 یعنی مولکول گلیسیرینی که به طور متوسط با ده مولکول اتیلن اکساید واکنش داده است. این ترکیب در دو گرید KEGL 7 و10 KEGL توسط شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز تولید می شود.

گلیسیرین اتوکسیله در زمینه های مختلفی مانند محصولات آرایشی-بهداشتی به عنوان عامل مرطوب کننده و کمک حلال به کار می رود. این ماده سبب افزایش کیفیت بافت، نرم شدن و کاهش ویسکوزیته مواد آرایشی می شود.

کستر اویل هیدروژنه پلی اتیلن گلایکول اتر (KECAS-H-40)

روغن کرچك (کستر اویل) هیدروژنه اتوکسیله سورفکتانتی غیر یونی است که مانند سایر سورفاکتانت های غیریونی مخلوطی با تعداد متفاوت مولکول های اتیلن اکساید می باشد. عددی که بعد از نام H-KECAS می آید نشان دهنده متوسط تعداد مولکول های اتیلن اکساید در این مخلوط است. برای مثالKECAS-H-40 یعنی مولکول روغن کرچك هیدروژنه ای که به طور متوسط با چهل مول اتیلن اکساید واکنش داده است.

این ترکیب هم زمان یك ترکیب اتوکسیله و مشتق استر گلیسیرین است که به عنوان عامل حل کننده عطر و اسانس، عامل پخش کننده، امولسیفایر، پایدار کننده، شوینده، تنظیم کننده ویسکوزیته و حتی ماده شیمیایی حد واسط در محصولات آرایشی- بهداشتی به کار می رود. این ترکیب در فرمولاسیون شوینده ها، به عنوان عامل تامین کننده چربی مورد نیاز پوست بعد از شست و شو به کار می رود، ضمنا این ماده می تواند در فرمولاسیون واکس های مو به عنوان عامل مرطوب کننده عمل کند. در فرمولاسیون محلول های آبی از این محصول به عنوان حل کننده ویتامین ها، مواد چربی دوست و روغن ها استفاده می شود.